Przejdź do głównej zawartości
Kobieta na wózku wsiada do samochodu.
Czas czytania: 6 min

Podróżowanie bez barier – transport dostępny dla osób z niepełnosprawnościami

Dostępny transport jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym osobom z niepełnosprawnościami swobodne podróżowanie, a tym samym pełne uczestnictwo w życiu społecznym oraz zawodowym. Zapewnienie odpowiednich udogodnień i dostosowań w środkach transportu publicznego ma zasadnicze znaczenie dla zaspokojenia potrzeb tej grupy pasażerów i zagwarantowania im równych szans na mobilność. Jeśli masz w sobie pasję do zwiedzania świata i poznawania nowych miejsc, a poruszasz się na wózku, na protezach, jesteś osobą niewidomą lub z inną niepełnosprawnością –przedstawiamy najważniejsze kwestie, o których warto pamiętać, by swobodnie móc podróżować.

Podróż pociągiem osoby z niepełnosprawnością – o czym pamiętać?

Podróżowanie pociągiem dla osób z niepełnosprawnościami wymaga odpowiedniego przygotowania i uwzględnienia szeregu kwestii, aby zapewnić sobie komfort, bezpieczeństwo i sprawną obsługę podczas przejazdu. Przewoźnicy kolejowi są zobowiązani do zapewnienia udogodnień i wsparcia dla pasażerów z niepełnosprawnościami, jednak ważne jest również, aby sami podróżni zapoznali się z obowiązującymi procedurami, a także swoimi prawami i obowiązkami.

Warto wiedzieć, że w pociągach zniżki przejazdowe przysługują zarówno pasażerowi z niepełnosprawnością, jak i osobie, która mu towarzyszy. Lista obowiązujących zniżek znajduje się na stronie PKP InterCity.

Pamiętaj, że wybierając się w podróż z wózkiem lub innym wymagającym transportu sprzętem rehabilitacyjnym o nietypowych gabarytach, PKP wymaga zgłaszania takiego przejazdu co najmniej na 24 godziny przed planowaną podróżą.  Zgłosić przejazd możesz internetowo poprzez formularz na stronie przewoźnika, mailowo lub telefonicznie pod numerem infolinii PKP, podając informacje o:

  • podróży samodzielnej lub z towarzyszem (opiekun lub pies asystujący),
  • stacji początkowej,
  • stacji końcowej,
  • przewoźniku,
  • numery – pociągu, wagonu i miejsca,
  • charakterystykę niepełnosprawności,
  • sposób pomocy, której potrzebujesz (tylko na dworcu lub w pociągu czy też w obu tych sytuacjach),
  • miejsce spotkania z asystentem OzN.

Ważną informacja jest też to, że jeżeli podróżujesz z osobą towarzyszącą, która jest w stanie pomóc Ci w każdej czynności związanej z przejazdem – nie musisz zgłaszać przejazdu ani asysty, jednak w przypadku dworców, na których zamontowane są schodołazy zamiast wind, warto zgłosić potrzebę obsługi.

Nie zapomnij o tym, że jeżeli podróżujesz z wózkiem to jego wymiary muszą być zgodne z podanymi na stronie PKP:

Rysunek przedstawia mężczyznę na wózku. Na ilustracji zaznaczone są wymagane przez PKP wymiary wózka: wysokość od czubka głowy do ziemi 137,5 cm, długość 120 cm i szerokość 70 cm. Obok na rysunkach odważników podana jest także maksymalna waga wózków wraz z użytkownikiem. W przypadku wozka ręcznego jest to 200kg, a w przypadku wózka elektrycznego - 300 kg.


Pamiętaj, że aby zgłosić przewóz wózka przy zakupie biletu, musisz wybrać miejsce dla osoby na wózku!

Na wakacje autokarem – zasady przewozu wózka

Jeśli planujesz podróż autokarem, tak samo jak w przypadku pociągu musisz zgłosić potrzebę przewozu wózka czy innego sprzętu medycznego lub ortopedycznego. Część firm przewozowych ma na swoich stronach internetowych zamieszczony formularz zgłoszeniowy. W alternatywie przejazd można zgłosić poprzez wiadomość mailową lub telefonicznie.

Trzeba pamiętać o tym, że zgoda na przewóz wózka lub jej brak zależy od wymiarów luków bagażowych konkretnego autokaru, a także wielkości baterii w przypadku wózków elektrycznych – ponadwymiarowe nie zostaną zabrane. Pamiętaj, że zawsze warto skontaktować się z przewoźnikami i zapytać, czy ma możliwości do bezpiecznego transportowania posiadanego przez Ciebie sprzętu.

Loty samolotem dla osób z niepełnosprawnościami

Dla wielu osób z niepełnosprawnościami podróżowanie samolotem może wydawać się wyzwaniem pełnym obaw i niepewności. Jednak dzięki postępowi w zakresie dostępności transportu lotniczego oraz rosnącej świadomości przewoźników, ta forma podróżowania staje się coraz bardziej przyjazna i otwarta dla wszystkich pasażerów. Linie lotnicze oferują szereg udogodnień i wsparcia na każdym etapie podróży: od specjalnych miejsc w samolotach, przez pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu, aż po transport naziemny dla osób poruszających się na wózkach – wszystko po to, aby zapewnić komfort, bezpieczeństwo i sprawną obsługę.

Kluczem do udanej podróży lotniczej dla osób z niepełnosprawnościami jest odpowiednie przygotowanie oraz ścisła współpraca z przewoźnikiem. Planując podróż samolotem oraz w jej trakcie, pamiętaj o:

  • Zgłoszeniu potrzeb podczas rezerwacji biletu

Podczas rezerwacji biletu lotniczego należy poinformować przewoźnika o rodzaju niepełnosprawności oraz swoich potrzebach, takich jak przewóz wózka, pomoc przy wejściu na pokład czy dieta specjalna. Pozwoli to pracownikom lotniska na odpowiednie przygotowanie się i zapewnienie niezbędnej pomocy. Pamiętaj, że zgodnie z unijnym rozporządzeniem o prawach pasażerów niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności linie lotnicze nie mogą odmówić zabrania na swój pokład osoby z niepełnosprawnością ruchową lub intelektualną.

  • Wcześniejszym stawieniu się na odprawie

Zaleca się przybycie na lotnisko wcześniej niż zazwyczaj, aby mieć czas na sprawną odprawę i ewentualne skorzystanie z pomocy personelu lotniskowego. Podczas odprawy należy potwierdzić swoje wcześniejsze zgłoszenie o potrzebnej pomocy. Wcześniejszy przyjazd na lotnisku usprawni również spokojny transport do i z samolotu.

  • Zabraniu ze sobą dokumentacji medycznej

Warto zabrać ze sobą aktualne zaświadczenia lekarskie potwierdzające stan zdrowia oraz listę przyjmowanych leków, gdyby zaistniała potrzeba przedstawienia ich obsłudze lotniska lub personelowi pokładowemu.

  • Zarezerwowaniu pomocy przy wejściu na pokład i zejściu

Linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia niezbędnej pomocy przy wsiadaniu do samolotu i opuszczaniu go, w tym transportu naziemnego dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jeśli nie możesz samodzielnie się poruszać, na pokład wjedziesz na specjalnym wózku z szelkami (mniejsze samoloty) lub windą (większe samoloty). Osoby z niepełnosprawnościami lub z ograniczoną sprawnością ruchową wchodzą na pokład jako pierwsze i opuszczają go jako ostatnie.

  • Możliwości skorzystania z miejsca specjalnego w samolocie

Wybrany przewoźnik musi rozdysponować miejsca w kabinie tak, aby OzN nie musiała się stresować. Osoby z niepełnosprawnościami mają pierwszeństwo w zajmowaniu miejsc przy wyjściach ewakuacyjnych lub z większą przestrzenią na nogi, jeśli jest taka potrzeba. Jeżeli towarzystwa dotrzymuje im ktoś inny, musi mieć zapewnione miejsce obok.

  • Uprzedzeniu o zabieranym sprzęcie pomocniczym

Należy upewnić się, że linie lotnicze dopuszczają przewóz sprzętu pomocniczego, takiego jak wózki, kule, balkoniki, na pokładzie samolotu. Niektóre z tych przedmiotów mogą wymagać specjalnego przygotowania do transportu. Jeśli wózek przekracza rozmiary pozwalające na swobodny przejazd na pokładzie samolotu, musi on zostać nadany jako bagaż rejestrowany do luku samolotu. Jest to usługa bezpłatna. W przypadku wózków elektrycznych trzeba podać informację czy wózek zawiera akumulatory suche czy wypełnione płynnym elektrolitem. Obowiązek ustalenia czy akumulator jest rozlewający się czy nierozlewający się, należy do konkretnej linii lotniczej. Ważne jest, że linie lotnicze nie mogą żądać opłaty za pakowanie takich akumulatorów. Należy również podać, czy wózek można złożyć.

  • Możliwości zabrania ze sobą psa przewodnika

Przewóz psów, które towarzyszą niepełnosprawnym w roli przewodników, jest dozwolony w kabinie samolotu i nie wymaga dodatkowej opłaty. Należy mieć przy sobie poświadczenie weterynaryjne dotyczące takiego psa oraz dokument potwierdzający jego status psa przewodnika, kaganiec i uprząż. Transport zwierząt w klatkach nie dotyczy psów przewodników. Psy większe podczas lotu mogą siedzieć na podłodze, natomiast mniejsze mogą być bliżej swoich właścicieli.

Zachęcamy do odkrywania świata bez barier! Przygotuj się odpowiednio, skorzystaj ze wsparcia przewoźników i ciesz się swobodą podróżowania, która staje się coraz bardziej dostępna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od ich potrzeb.

Przeczytaj poradnik „Wakacje bez przeszkód”

W ramach akcji podróżniczej opublikowaliśmy poradnik „Wakacje bez przeszkód”, w którym znajdziecie pigułkę wiedzy o planowaniu podróży. Dzięki niemu nie umknie Wam żaden szczegół w trakcie organizacji wycieczki! Z poradnikiem krok po kroku zaplanujecie podróż w wybrane miejsce. Poza wskazówkami znajdziecie w nim miejsce na notatki i przydatną checklistę. Mamy nadzieję, że poradnik pomoże Wam zorganizować wymarzone wakacje!

Powiązane artykuły