Przejdź do głównej zawartości
Zdjęcie bohaterów kampanii stojących w majestatycznych pozach. Od lewej Ania w długiej czarnej sukni trzymająca pochodnię w jednej ręce, z której wydobywa się żółty dym, na drugiej ma metaliczną protezę; Sebastian w różowych okularach i fioletowej kurtce z laską w różowo białe pasy; Alan poruszający się na wózku w bordowym kapeluszu i bordowym futrze, spod kół wydobywa się dym i iskry, na kołach namalowane są płomienie, Filip w srebrnej kurtce trzymający w rękach srebrną trąbkę; Ania w długiej zielonej sukni z trenem, osoba niskorosła, siedząca na zielonej lektyce trzymanej przez 4 mężczyzn w zielonych garniturach przyklękających.Zdjęcie bohaterów kampanii stojących w majestatycznych pozach. Od lewej Ania w długiej czarnej sukni trzymająca pochodnię w jednej ręce, z której wydobywa się żółty dym, na drugiej ma metaliczną protezę; Sebastian w różowych okularach i fioletowej kurtce z laską w różowo białe pasy; Alan poruszający się na wózku w bordowym kapeluszu i bordowym futrze, spod kół wydobywa się dym i iskry, na kołach namalowane są płomienie, Filip w srebrnej kurtce trzymający w rękach srebrną trąbkę; Ania w długiej zielonej sukni z trenem, osoba niskorosła, siedząca na zielonej lektyce trzymanej przez 4 mężczyzn w zielonych garniturach przyklękających.

Jest nas ponad 5 milionów,
a wciąż czujemy się niewidzialni.

Osoby z niepełnosprawnościami często muszą bardzo mocno, wyraźnie i głośno akcentować oraz podkreślać swoją osobowość, umiejętności, podmiotowość by zostać zauważonymi.

W pierwszej kolejności zazwyczaj ludzie skupiają się na niepełnosprawności, zaś człowiek jej doświadczający, ze wszystkimi swoimi cechami oraz potrzebami życiowymi, zawodowymi, rodzinnymi czy społecznymi usuwa się w cień stając się niewidzialnym. W życiu codziennym osoby z niepełnosprawnościami muszą uszyć sobie wewnętrzny pancerz, który pomoże im pokonać wyzwania, przełamać bariery w głowach innych ludzi i przebić się przez mury, jakie stawia się im na drodze.

Dlatego, w naszej ogólnopolskiej kampanii społecznej, oddajemy głos osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności, skupiamy się na ich perspektywie, dajemy możliwość mówienia we własnym imieniu o swoich potrzebach i odczuciach.

Wsłuchaj się w historie naszych bohaterów i dowiedz się dlaczego tak ważne są równość dostępu, inkluzywność społeczna, edukacja i świadomość. To podstawy, które zwiększają widoczność osób z niepełnosprawnościami i które zwracają im podmiotowość.

Bohaterowie kampanii:

Portret Aleksandry patrzącej w obiektyw. Rudowłosa kobieta, w eleganckiej stylizacji. Na czarnej sukience widać złotą aplikację w kształcie ręki.

Aleksandra

Dowiedz się więcejo Aleksandra
Portret Ani uśmiechające się do obiektywu, z grzywką powiewającą na wietrze. Kobieta jest osobą niskorosłą, jest ubrana w elegancką, intensywnie zieloną suknię z aplikacją w kształcie kwiatów na ramieniu.

Ania

Dowiedz się więcejo Ania
Portret Filipa patrzącego w obiektyw. Mężczyzna ma na sobie srebrną kurtkę oraz szary golf. W ręku trzyma srebrną trąbkę i przeciera ją kobaltową szmatką.

Filip

Dowiedz się więcejo Filip
Portret Alana patrzącego w obiektyw. Mężczyzna jest ubrany w bordowe ekstrawaganckie futro oraz czerwoną koszulę, na głowie ma bordowy kapelusz z dużym rondem.

Alan

Dowiedz się więcejo Alan
Portret Sebastiana patrzącego w obiektyw. Mężczyzna nosi różowe okulary, jest ubrany w intensywnie fioletową skórzaną kurtkę oraz różowy t-shirt.

Sebastian

Dowiedz się więcejo Sebastian
Portret Julii patrzącej w obiektyw z uśmiechem. Dziewczyna ma na sobie sweter w pasy w kolorach: różowym, pomarańczowym, żółtym i zielonym. Nosi okulary korekcyjne.

Julia

Dowiedz się więcejo Julia
Portret Victorii spokojnie patrzącej w obiektyw. Dziewczynka jest osobą niskorosłą, ma na sobie koszulkę na krótki rękaw w liliowym kolorze.

Viktoria

Dowiedz się więcejo Viktoria
Portret Bartka z trisomnią delikatnie uśmiechającego się do obiektywu. Chłopak na sobie jeansową kurtkę oraz czerwony t-shirt. Nosi okulary korekcyjne.

Bartek

Dowiedz się więcejo Bartek
Portret Janka patrzącego w obiektyw z uśmiechem. Chłopiec porusza się na wózku, ma sobie granatową bluzę z kapturem oraz niebieski t-shirt. Nosi okulary korekcyjne.

Janek

Dowiedz się więcejo Janek
Portret Barbary patrzącej w obiektyw z delikatnym uśmiechem. Kobieta ma sobie białą sukienkę z w kwiatowy wzór.

Barbara

Dowiedz się więcejo Barbara
Portret Marty spoglądającej w górę. Kobieta ma sobie żółty sweter i niebieską podkoszulkę.

Marta

Dowiedz się więcejo Marta
Portret Mariusza patrzącego w obiektyw z delikatnym uśmiechem. Mężczyzna ma na sobie jasno-brązowy golf.

Mariusz

Dowiedz się więcejo Mariusz
Portret Bartka patrzącego w obiektyw z delikatnym uśmiechem, opierającego dłoń na brodzie. Chłopak ma sobie zieloną koszulę w czarną kratę.

Bartosz

Dowiedz się więcejo Bartosz
Portret Piotra siedzącego na wprost z wzrokiem skierowanym w dal. Mężczyzna ma na sobie szarą koszulkę.

Piotr

Dowiedz się więcejo Piotr

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ TO NIE WSZYSTKO

W Fundacji Avalon wierzymy, że osoba z niepełnosprawnością może być aktywna w każdej sferze życia.

Chcemy świata bez barier, w którym osoby z niepełnosprawnościami są aktywne i mają szanse na realizację swoich planów oraz ambicji.

Zależy nam na zmianie postrzegania niepełnosprawności przez społeczeństwo i same osoby z niepełnosprawnościami.

Hasło kampanii jest pewną sprzecznością, bo chcemy pokazać niepełnosprawność, ale być postrzegani przede wszystkim jako osoby, a nie osoby z niepełnosprawnościami. Tylko że najpierw otoczenie musi nas zobaczyć, wiedzieć, że istniejemy, chodzimy do pracy, jesteśmy rodzicami, mamy przyjaciół, chodzimy na imprezy, stroimy się, nie stroimy się, chodzimy na zakupy. Wtedy, mam nadzieję, zrozumieją, że niepełnosprawność jest do nas tylko pewnym dodatkiem.
Avalon zrobił wspaniałą kampanię – Tę kampanię „Teraz mnie widzisz?” zrobili wspaniałą, bo zaprezentowali wiele rodzajów niepełnosprawności. Jeśli ktoś ogląda czy słucha, to uświadamia sobie, jak to nasze życie naprawdę wygląda. Ja sama poinformowałam szerokie grono osób o tej kampanii i miałam bardzo ciekawy odzew. Nauczycielka z małej miejscowości powiedziała, że to wspaniały pomysł, bo oni, jako osoby zdrowe nie mają pojęcia, jak się zachować wobec osoby z niepełnosprawnością. Blokuje ich nie obojętność, ale lęk, że zachowają się nieodpowiednio. Obawiają się więc podejść, zapytać, czy pomóc, co zrobić?
Wierzymy i wiemy, że każda osoba z niepełnosprawnością może być aktywna w każdej sferze życia i marzy nam się taki świat, w którym ta aktywność będzie po prostu możliwa na równi z innymi osobami.
Przede wszystkim jestem człowiekiem, a to że nie widzę, to można powiedzieć, że jest to jedna z moich cech.
Często większym problemem osób z niepełnosprawnościami nie jest ich niepełnosprawność, a ich niewidzialność!
Wielu ludzi zakłada, że jestem osobą niepełnosprawną lub upośledzoną, co czasem prowadzi do sytuacji, gdzie czuję się, jakbym był w cieniu społeczeństwa. Te stereotypy wpływają na różne obszary mojego życia, to bardzo niekomfortowe doświadczenie.
Ważne jest, aby ludzi z niepełnosprawnościami traktować w miarę możliwości normalnie
Nigdy nie ukrywałem tego, że jestem osobą z niepełnosprawnością. Ale też z drugiej strony - nigdy też nie starałem się jakoś tego eksponować bardzo, bo uważam, że niepełnosprawność jest jedną z rzeczy, która nas określa.
Nigdy nie ukrywałem tego, że jestem osobą z niepełnosprawnością. Ale też z drugiej strony - nigdy też nie starałem się jakoś tego eksponować bardzo, bo uważam, że niepełnosprawność jest jedną z rzeczy, która nas określa.
Nie uważam, że jestem inna. Uważam, że jestem normalna. Może nie tak, jak większość społeczeństwa tej samej wielkości, tylko po prostu niższa.
Byłoby super, gdyby właśnie nie było zwracania uwagi tylko na te nasze niepełnosprawności, ale na to jacy jesteśmy w środku z charakteru.
Pomysł na 'Teraz mnie widzisz?' bardzo mi się spodobał, bo jest dla mnie ważne, by w życiu było dużo różnorodności i by ta różnorodność była dla ludzi normalna, a nie nadal zaskakująca lub kontrowersyjna.
Filmweb. To właśnie dlatego kampania zachęca do wsłuchania się w historię bohaterów i poznanie powodów, dlaczego równość dostępu, inkluzywność społeczna, edukacja i świadomość, są tak potrzebne. To podstawy, które zwiększają widoczność osób z niepełnosprawnościami i które zwracają im podmiotowość.
Dzień dobry TVN.pl. Nie chcą być niewidzialni. Co kryje się za kampanią społeczną 'Teraz mnie widzisz?'.
Onet Kobieta. Nowa kampania Fundacji Avalon przekornie pyta odbiorcę, czy „Teraz mnie widzisz?” i odpowiada na najważniejsze pytania, dotyczące niewidoczności osób z niepełnosprawnościami w Polsce.
Super Express pl. W rzeczywistości, tylko wsłuchując się w głosy osób z niepełnosprawnościami i skupiając na ich perspektywie, możemy zobaczyć prawdziwe potrzeby i odczucia. Tę perspektywę w jasny sposób pokazuje kampania „Teraz mnie widzisz?”
NOIZZ. Przełamanie barier wewnętrznych jest pierwszym krokiem do budowania własnej podmiotowości, sprawczości i niezależności. Co więcej, niepełnosprawność nie powinna być nigdy podstawą do poczucia bycia słabszym czy innym.
Radio Nowy Świat. Myślę, że wszyscy oni pragną, byśmy zrozumieli, jak ważne jest dla nich, by najpierw zauważać w nich osobę. Tę z osobowością i charakterem, a dopiero później tę z dodatkową cechą, czyli z niepełnosprawnością.
Radio Opole. Nasza niewidzialność polega na tym, że ludzie myślą, że po prostu wszystko kończy się na naszym niskim wzroście, a tak naprawdę wiele innych rzeczy jest schowanych w naszych chorobach
Newsweek. Kampania daje unikatową możliwość głośnego mówienia we własnym imieniu, samorzecznictwa w sprawie swoich potrzeb i uczuć. Pokazuje, jak naprawdę widzimy niepełnosprawność i daje proste rozwiązania, czy i jak powinniśmy ją widzieć.
Chillizet. Ta kampania pokazuje nas (osoby z niepełnosprawnościami) w sposób normalny, otwarty i kolorowy. Każdy z nas jest zupełnie inny, ma różne potrzeby, inne pasje.

Konkurs dla dziennikarzy:

Zapraszamy do zgłaszania materiałów dziennikarskich nawiązujących do idei kampanii „Teraz mnie widzisz?”, zwracających uwagę na problem niezauważalności osób z niepełnosprawnościami – zwłaszcza w zakresie uczestnictwa w życiu społecznym, medialnym, budowania relacji czy wypełniania różnorodnych ról społecznych i zawodowych.

Poprzez udział w konkursie zachęcamy do wsparcia działań prowadzonych przez Fundację Avalon oraz promowania idei inkluzywnego, swobodnego społeczeństwa, w którym zauważony powinien być każdy i gdzie każdy może realizować swoje ambicje i plany na równych zasadach.

Do konkursu można zgłosić publikacje, które zostały opublikowane w czasie trwania kampanii „Teraz mnie widzisz?” w kategoriach: tekst, wideo, audio.

Zgłoszenia do konkursu wraz z materiałem dziennikarskim przyjmujemy do 21 lutego br.

Laureatów konkursu ogłosimy na początku marca.

Dla zwycięzców przewidzieliśmy trzy nagrody, każda o wartości 4 000 zł.

Szczegółowe zasady konkursu znajdują się w Regulaminie.

Termin zgłaszania prac konkursowych minął.

Kampania współfinansowana jest ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Partnerami społecznym kampanii Fundacji Avalon
„Teraz mnie widzisz” jest portal ngo.pl i nasze sprawy.

Logo warszawa.ngo.plLogo naszesprawy.eu