Przejdź do głównej zawartości

Podpisz apel!

x
Na grafice logotypy Fundacji avalon oraz Państwowego Funduszy Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Czas czytania: 4 min

Poszukujemy domu badawczego do przeprowadzenia badań efektywności kampanii społecznej

Fundacja Avalon ogłasza nabór ofert na przeprowadzenie badań w ramach kampanii społecznej pod roboczym tytułem Niepełnosprawny, czyli jaki?

Badanie powinno zostać przeprowadzone w dwóch falach: pierwsza będzie miała na celu zbadanie opinii odbiorców a następnie druga powinna sprawdzić tę samą opinię po emisji kampanii.

Celem badania jest sprawdzenie czy kampania wpłynęła na zmianę postaw społecznych.

I fala badania: IX 2025
II fala badania: X 2025

Założenia i cele kampanii:

Ogólnopolska kampania społeczna ma na celu ukazanie osób z niepełnosprawnościami (OzN) w różnych rolach społecznych, które na pierwszy rzut oka mogą się wydawać społecznie zaskakujące, a w których świadomie i z pozycji samorzeczników będą promować zneutralizowany wizerunek społeczności OzN. Chcemy ukazać OzN w rolach niespodziewanych acz prawdziwych, dalekich od nadmiernej heroizacji czy umniejszania. OzN to “jeden i jedna z nas”. To ktoś kto może się dzielić doświadczeniami, kto może przełamywać bariery kto może myśleć niestandardowo. Przełamywanie utartych skojarzeń i stereotypów ma za zadanie przeciwdziałać dyskryminacji i społecznym barierom.

Kampania prowadzona będzie w telewizji, radio, w mediach tradycyjnych, cyfrowych, społecznościowych w przestrzeni digitalowej oraz na nośnikach zewnętrznych. Kampania dofinansowana jest ze środków PFRON. 

Grupa docelowa:

Kampania skierowana jest do ogółu społeczeństwa polskiego ze szczególnym naciskiem na trzy poniższe grupy odbiorców:

  • osoby pełnosprawne
  • osoby z niepełnosprawnościami
  • rodziny, opiekunowie i bliscy osób z niepełnosprawnościami

Opis spodziewanego oddziaływania projektu

Celem i hasłem oraz przekazem całej kampanii będzie wzmocnienie pozytywnych postaw wobec osób z niepełnosprawnościami oraz otwarcie na jak największe zrozumienia dla zmian społecznych dążących do włączania OzN do życia społecznego na podobnym jak nie takim samym poziomie.

Dzięki kampanii:

  • Odbiorcy pełnosprawni zobaczą, że osoby z niepełnosprawnościami są integralną i bardzo liczebną częścią społeczeństwa i że mają prawo realizować swoje plany życiowe i potrzeby na równych zasadach. Osoby w pełni sprawne muszą zrozumieć, że prawa OzN są prawami człowieka i że im samym powinno zależeć na ich realizacji i poszanowaniu. Świat dostępny jest korzyścią także dla nich. Niepełnosprawność nie jest wartością abstrakcyjną, odległą. Każdy człowiek w pełni sprawny może jej doświadczyć, a większość w końcu doświadcza: w wyniku wypadku, choroby czy procesu starzenia się. Budowanie świata dostępnego jest w interesie pełnej społeczności. Poprzez działania związane z kampanią osoby w pełni sprawne zrozumieją także, że osoby z niepełnosprawnościami są częścią społeczeństwa, otaczają nas dookoła niemalże w każdym aspekcie społecznym. Zostanie zmieniony obraz osoby z niepełnosprawnością – kampania uświadomi nas, że możemy żyć z nimi w bliskich relacjach – przyjacielskich, partnerskich, ale warunkiem ku temu jest dostępność
  • Rodzice bliscy i rodziny osób z niepełnosprawnościami poprzez promocję pozytywnych wzorców i postaw będziemy motywować do budowy postaw wspierających, nienadopiekuńczych, rozwijających u ich dzieci czy podopiecznych postaw niezależnych, aktywnych. Dzięki temu będą wzmacniać u nich pozytywne nastawienie, motywując ich, budując w nich większą pewność siebie w przełamywaniu barier i walce o swoje prawa, bądź aktywności społecznej, wzmocnią w nich samodzielność i zaradność życiową.
  • Odbiorcy z niepełnosprawnościami promowane będą postawy samorzecznicze i aktywistyczne, nastawione na zmianę i budowę dobrych wzorców. Poprzez pokazywanie aktywnych osób, zmieniających aktywnie rzeczywistość i przełamujących bariery będziemy motywować innych do społecznej aktywności, pokonywania swoich barier, wpływu na najbliższą i dalszą przestrzeń życiową w wymiarze fizycznym i symbolicznym, podejmowania wyzwań, relacji społecznych, nawiązywania kontaktów z nowymi osobami, podejmowania aktywności fizycznej i zawodowej oraz przełamywania strachu. Zależy nam na budowaniu świadomości wśród OzN, że dostępność jest także zależna od ich aktywności. OzN nie powinny pozostawiać swoich spraw jedynie osobom w pełni sprawnym

Sposób pomiaru wskaźnika rezultatu

Badanie opinii publicznej metodą CAWI – w celu dokładnego zmierzenia efektu kampanii jaką ma być zmiana postaw należy przeprowadzić badanie statystyczne na reprezentatywnej grupie dla odbiorców kampanii. Takie badanie będzie prowadzone w dwóch falach (na początku i na końcu kampanii).

Kwestionariusz do pierwszej fali badania powinien zawierać pytania sprawdzające postawy i emocje w stosunku do osób z niepełnosprawnościami. Kwestionariusz drugiej fali badania powinien dodatkowo zawierać pytania dotyczące znajomości i odbioru kampanii społecznej. W obu falach badania powinny znaleźć się pytania dotyczące znajomości i odbioru marki Fundacji Avalon.

Kwestionariusz powinien spełniać wymagania ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Minimalna próba badawcza: 500 (w tym 10% osób z niepełnosprawnościami)

Zakładany czas trwania badania: I fala – 15 min; II fala – 20 min

Po badaniu ma powstać raport w wersji tabelarycznej oraz prezentacji. Raport powinien zawierać porównanie wyników obu fal badania oraz wnioski. Raport powinien być przygotowany w zgodzie ze standardem WCAG 2.1. Oferty na realizację badań należy przesłać na adres [email protected] do 31 lipca 2025 roku. Wykonawca zostanie wyłoniony do 14 sierpnia 2025 roku. Fundacja zastrzega sobie prawo do zmiany terminu dokonania wyboru wykonawcy.