Nasz serwis używa cookies. Szczegóły w Polityce prywatności. Możesz sam skonfigurować cookies w Twojej przeglądarce. Brak zmiany ustawień oznacza akceptację naszej polityki
Jak radzić sobie z letnimi upałami?

 

Kalendarzowe lato rozpoczęło się zaledwie kilka dni temu, a w Polsce już rozpoczęły się tropikalne temperatury. Ponadto Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW) ostrzega, że w tym roku czekają nas rekordowe upały – temperatura może przekraczać 35 stopni Celsjusza.

Jak radzić sobie z nadchodzącymi upałami, jak uchronić się przed odwodnieniem i udarem słonecznym? IMGW sporządziło specjalną broszurę, w której dokładnie opisane zostało na co powinniśmy uważa podczas upałów.

 

Na początek dla kogo najbardziej uciążliwe mogą okazać się nadchodzące upały?

Zgodnie z informacjami zawartymi w broszurze niemowlęta, dzieci, osoby niesamodzielne, w wieku podeszłym, rekonwalescenci, a także przewlekle chorzy (głównie ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego, nerwowego, chorzy na cukrzycę) są szczególnie narażeni na negatywne skutki wysokich temperatur. W przypadku tych osób najlepiej unikać przebywania na otwartym terenie. Wysokie temperatury i przebywanie w miejscach nastawionych na promienie słoneczne wpływa znacząco na obciążenie organizmu człowieka.

 

Zalecane działania w czasie upałów:

Chroń swój organizm przed odwodnieniem i przegrzaniem

  • Unikaj otwartych przestrzeni, gdzie nie ma możliwości ukrycia się przed słońcem – miej przy sobie nakrycie głowy, okulary, parasol.
  • Systematycznie uzupełniaj płyny - podczas upałów tracimy więcej wody z organizmu – postaraj się mieć przy sobie butelkę wody.
  • Ochładzaj się chłodnymi napojami, kąpielą, miej przy sobie mokra chusteczką. Pamiętaj – napoje i kąpiel nie mogą być zbyt zimne, aby nie doznać szoku termicznego.
  • W ramach możliwości przebywaj w wentylowanych i klimatyzowanych pomieszczeniach, jednak uważaj, aby różnica temperatur nie była zbyt duża.
  • Unikaj wzmożonego wysiłku fizycznego – może on dodatkowo obciążyć Twój organizm.
  • Sprawdź czy przyjmowane leki, suplementy diety, kosmetyki lub odżywki dodatkowo nie obciążają Twojego organizmu.
  • W przypadku przyjmowania kilka leków jednocześnie skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą w związku z ich stosowaniem.

Chroń swój organizm przed upałami

  • Staraj się aby w pomieszczeniach, w których przebywasz temperatura nie przekraczała 32 stopni w ciągu dnia i 24 stopni nocą.
  • Wietrz pomieszczenia, w których przebywasz – rób to wieczorem i nocą, kiedy temperatura powietrza jest niższa.
  • Staraj się nie nagrzewać pomieszczeń w ciągu dnia – zamykaj okna i zasłaniaj żaluzje lub zasłony, wyłącz zbędne urządzenia elektryczne.
  • Przebywając w klimatyzowanych pomieszczeniach zamykaj drzwi i okna, aby nie uciekał chłód i nie zwiększać zużycia energii elektrycznej.
  • Stosuj dodatkowe nawilżacze powietrza.
  • Staraj się przebywać w najchłodniejszych pomieszczeniach.
  • Gdy miejsce, w którym przebywasz nastawione jest na stałe nagrzewanie i trudno jest utrzyma chłód, staraj się przemieszczać do klimatyzowanych miejsc – budynki publiczne, centra handlowe.

Jeśli nie możesz uniknąć wystawienia na nasłonecznione miejsca

  • Unikaj nadmiernych aktywności w okolicach południa i godzin popołudniowych.
  • Unikaj dodatkowych i zbędnych aktywności, które dodatkowo obciążają Twój organizm.
  • Uzupełniaj płyny.
  • Staraj się odpoczywać w miejscach zaciemnionych i przewiewnych.
  • Staraj się ukrywać przed bezpośrednią ekspozycją na słońce – noś czapki, chustki, okulary przeciwsłoneczne, stosuj kremy z filtrem.

Uważaj na innych

  • Nie pozostawiaj dzieci i zwierząt zamkniętych w samochodzie. Ze względu na szybkie ogrzewanie jest ryzyko narażenie na udar słoneczny, a nawet śmierć.
  • Chroń zwierzęta przed słońcem, zapewniaj im stały dostęp do wody.
  • Uświadamiaj najbliższych o niebezpieczeństwach związanych z nadmierną ekspozycją na słońce i informuj o zalecanych działaniach.
  • Sprawdź czy w Twoim otoczeniu nie ma osób, które wymagają wsparcia – osoby starsze, niesamodzielne, samotne.
  • Zapoznaj się z zasadami pierwszej pomocy w przypadku wyczerpania i udaru.

Lato to czas wakacji, urlopów - okres wzmożonej aktywności na świeżym powietrzu. Dużo czasu spędzamy na dworze, często w miejscach wystawionych na promienie słoneczne jak np. plaże. Szczególnie w takim czasie musimy być uważni – dbajmy o zdrowie i bezpieczeństwo nasze i innych stosując się do powyższych zaleceń.

 

Tekst: Ola Ciompała

Zdjęcie: https://www.flickr.com/

Źródła:

http://www.imgw.pl/attachments/2054_jak_postepowac_w_czasie_upalow.pdf

http://www.imgw.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=1&Itemid=135

http://www.gazetawroclawska.pl/wiadomosci/a/uwaga-na-upaly-nawet-do-34-stopni-celsjusza-ostrzezenie-meteorologiczne,10140890/

Odsłony: 1474
Ulotkę wygenerowano: 214
Ulotkę wysłano mailem: 0

e-pity po prostu

Pomóż nam pomagać!

KRS:

0000270809

Numer konta do darowizn dla Podopiecznych:

62 1600 1286 0003 0031 8642 6001

BNP Paribas Bank Polska S.A.

Dane dla przelewów walutowych i zagranicznych >>
Donations in other currencies (Euro, USD and more) >>