Nasz serwis używa cookies. Szczegóły w Polityce prywatności. Możesz sam skonfigurować cookies w Twojej przeglądarce. Brak zmiany ustawień oznacza akceptację naszej polityki
  • Jest już jesień, dni są coraz krótsze, brakuje nam słońca. Powoli zaczynamy tęsknić za latem, za lekkimi ubraniami i wysoką Czytaj więcej...
  • W czasie wizyty w gabinecie rehabilitacyjnym bardzo często spotykamy się z pojęciem „powięź”. Czym jest ta tajemnicza tkanka? Powięź to Czytaj więcej...
  • Floating, terapia REST - Terapia Ograniczonej Stymulacji Środowiskowej, floatacja, deprywacja sensoryczna, czy też terapia unoszenia na wodzie... Czytaj więcej...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Na wakacje samolotem, czyli osoby niepełnosprawne podróżują.

Wakacje to czas, kiedy każdy chce podróżować, przemieszczać się, poznawać nowe kraje, kulturę i zwyczaje, a dla dalekich wyjazdów najwygodniejszym środkiem transportu jest samolot. Warto przed takim wyjazdem zapoznać się z prawami, jakie nam przysługują jako pasażerom i na jakie udogodnienia możemy liczyć, jeśli jesteśmy osobami niepełnosprawnymi. Tę ostatnią sprawę reguluje specjalne Rozporządzenia (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą, z którym warto się zapoznać, aby mieć świadomość swoich praw: <kliknij>

Zakres pomocy oferowanej przez Port Lotniczy osobom niepełnosprawnym oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.

Port Lotniczy oferuje pomoc pasażerom będącym osobami niepełnosprawnymi oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, między innymi poprzez: użyczenie wózka inwalidzkiego do przemieszczania się wewnątrz terminali, zapewnienie asysty w trakcie przemieszczania się oraz odprawy i kontroli, zapewnienie dogodnego przemieszczenia się na pokład samolotu przy użyciu specjalistycznego sprzętu.

Pomoc ta obejmuje proces:
• zgłaszania swojego przybycia do portu lotniczego i swojego żądania otrzymania pomocy
• przemieszczenia się do stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
• dokonania odprawy biletowo-bagażowej i nadania bagażu
• przemieszczenia się ze stanowiska odprawy biletowo-bagażowej do samolotu wraz z pomocą w trakcie wypełnienia wszystkich wymaganych procedur, w tym procedury emigracyjnej, celnej i bezpieczeństwa
• wejścia na pokład samolotu przy wykorzystaniu wind, wózków inwalidzkich lub innej potrzebnej pomocy, w zależności od okoliczności
• przemieszczania się od drzwi samolotu do miejsca w samolocie
• pobrania i przekazania do przechowania bagażu kabinowego w samolocie
• przemieszczania się z miejsca w samolocie do drzwi samolotu
• zejścia z pokładu samolotu przy wykorzystaniu wind, wózków inwalidzkich lub innej potrzebnej pomocy, w zależności od okoliczności
• przemieszczenia się z samolotu do hali odbioru bagażu i odbiór bagażu wraz z pomocą w trakcie wypełnienia wszystkich wymaganych procedur, w tym procedury imigracyjnej, celnej i bezpieczeństwa
• przemieszczenia się z hali odbioru bagażu danego terminala do wyznaczonego punktu na poziomie przylotów tego terminala
• pomoc w przemieszczeniu się pomiędzy lotami transferowymi wraz z inną pomocą w terminalach i pomiędzy terminalami, w zależności od potrzeb
• przemieszczenia się do toalet, na życzenie pasażera

W samolocie
Osoby niepełnosprawne ruchowo wchodzą na pokład samolotu jako pierwsze i opuszczają go jako ostatnie z pomocą wykwalifikowanych pracowników obsługi lotniska, którzy pomogają w przemieszczeniu się do hali lotniska. Wejście na pokład samolotu i zejście z niego dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich oraz o ograniczonej sprawności ruchowej odbywa się przy wykorzystaniu wind, specjalnych wózków inwalidzkich lub innej potrzebnej pomocy, w zależności od okoliczności. W czasie lotu osoba niepełnosprawna może liczyć na życzliwą i profesjonalną pomoc personelu pokładowego.

Kilka potrzebnych informacji które trzeba zapamiętać:
Przed wyjazdem:
1) Zapakuj jeden zestaw lekarstw do bagażu podręcznego, a drugi identyczny zestaw do bagażu głównego. Jest to bardzo istotne w przypadku zagubienia bagażu lub opóźnienia wylotu, gdy bagaż jest już odprawiony, a turysta oczekuje wiele godzin w hali odlotów.
2) Zabierz ze sobą wypis szpitalny i listę leków w języku łacińskim.
3) Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich powinny zabrać zapasową dętkę do kół i pompkę.

Po przybyciu na lotnisko zgłoś się do jednego z punktów zgłoszeń:
    * pylony informacyjne znajdujące się przed terminalem. Za pomocą domofonu poinformuj o swoim przybyciu;
    * punktów informacji lotniskowej w terminalu;
    * stanowiska odprawy biletowo-bagażowej Twojego rejsu.
Po przyjęciu Twojego zgłoszenia dedykowany personel będzie Twojej do dyspozycji najpóźniej w ciągu 10 minut.

Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej są oznaczone standardowym, znanym symbolem niepełnosprawności.

Bardziej szczegółowych informacji szukajcie na stronach, które posłużyły do napisania tego artykułu:
http://www.porady-turystyczne.yoyo.pl/niepelnosprawni.htm
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/pl/04-air-reduced-mobility.html
http://www.lotnisko-chopina.pl/pl/pasazer/na-lotnisku/pasazer-PRM
http://www.lotnisko-chopina.pl/pl/pasazer/na-lotnisku/pasazer-PRM/rozporzadzenie

 

Autor: Łukasz Wielgosz (fizjoterapeuta)

 

Odsłony: 680
Ulotkę wygenerowano: 2
Ulotkę wysłano mailem: 0

Pomóż nam pomagać!